Quimeres d\'un pagès

sense terra

Que la virtut no es converteixi en comoditat

3 Setembre 2020 Publicat per David Saavedra General

Els números de la DO Empordà els últims 5 anys han crescut considerablement i són diferents els factors que ho han aconseguit: una generació d’elaboradors que aposta per la qualitat, una restauració de gamma alta  que ha cregut en el producte, una aposta per la qualitat i no la quantitat i entre altres un territori proper com la Costa Brava i Girona que gaudeix d’un turisme molt potent…

Si seguim altres denominacions observem que han de fer grans esforços personal i econòmics per col·locar els seus vins als llarg de la península Iberica, Europa o internacionalment. De moment la majoria dels cellers amb produccions mitjanes de la zona tenim la sort que no és imprescindible pels motius comentats i on una bona qualitat del producte sumades a una correcte estratègia de ventes i imatge ens pot fer vendre gran part de la producció en un perímetre de 100 kilòmetres quadrats, això sense contar l’aportació que ha fet l’enoturisme o la venta directa des de celler.

Pot semblar amb aquestes dades que la venta del vi és senzilla, ans als contrari, el mercat està molt  saturat i ningú espera amb les portes obertes.

És per aquest motiu en la meva opinió que hem de fer un plus d’esforç per pujar esglaó a esglaó la qualitat, buscar l’autenticitat dels nostres vins, treballar amb varietats autòctones, no deixar-nos portar pel vi fàcil i comercial que passa bé fresquet a mitjans d’agost,  cercar el màxim de respecte a nivell ecològic en el  camp i celler ja que els vins finalment ho acaben transmetent.

Hem de revaloritzar els vins de celler i vinya pròpies sense prioritzar els vins d’encàrrec o marca blanca on el protagonisme i el benefici se’n van només per l’intermediari i on massa sovint van acompanyats d’una qualitat justeta.

Hem de saber comunicar el que fem i com ho fem ja que el consumidor és cada cop més coneixedor i exigent. Ara el tenim a favor nostre gràcies a la tendència del producte de proximitat, aprofite-m’ho!

Tenim antecedents de denominacions espanyoles que han mort d’èxit per abusar de les produccions de raïm i per no controlar els motius que he esmentat anteriorment.

Aquest dies es celebra la “Barcelona wine week”, una de les fires més importants de l’estat i aparador de la majoria de cellers per a importadors internacionals, distribuïdors i professionals. Quatre números per que veieu la globalització d’aquest mercat: 90 Denominacions, 500 cellers, 20 països elaboradors.. la competència és abismal i la qualitat és molt alta. No podem parar.

Tal i com he dit…que la virtut no es converteixi en comoditat